Klik og se annoncen

Af John Hansen

Mandag røg en vigtig debat ekstra højt op på sportskalenderen.

Det skyldtes, at selveste den nye DBU-landstræner Kasper Hjulmand, åbent og ærligt via Radio4 gik ud med kritik af den omsiggribende spille-kultur og aggressive betting-markedsføring.

'Jeg har mødt masser af skæbner. Masser af unge skæbner - men også stjerner...' påpeger Hjulmand med hjertet.

Slagelse, spil og matchfixing

I en by som Slagelse, hvor overdreven betting og direkte matchfixing også har været en kedelig del af den nyere fodboldhistorie, da er emnet ekstra varmt.

Vi har tidligere i FC Vestsjælland (og Slagelse B&I) blandt visse 1. holdsspillere og mere eller mindre professionelle aktører oplevet perioder, hvor disse idrættens minussider fyldte.

Fra starten af knyttede det sig bl.a. til nye tilrejsende københavnerspillere som eksempelvis en Kristoffer Wichmann. Han blev vurderet som en del af en særlig spillekultur - såvel på som udenfor banen.

FCV blev også indblandet i matchfixing, der vakte genlyd over hele nationen.

Kedelig tv-tendens

Uge Nyt har helt fra starten set kritisk lys på hele fænomenet og udviklingen - ja faktisk allerede, da internet og såkaldte online-services meldte sin ankomst i landet.

Det var jo ikke så svært at forudse problemerne på 'et wild west marked'.

Den slags har det nemlig med at lokke barnlige og svage sjæle - eller 'æde sine unge op', som en tidligere SBI-spiller engang udtrykte det.

Mere og mere er en strøm af aggressive bettingreklamer (ialt et tusindtal hver eneste dag!) og lokkende markedsføring trængt sig ind i danske stuer - og på unge danskeres computere - ikke mindst via TV 3-kanalerne og Discovery m.m.

Det har givet mange forældre grå hår og extra meget arbejde til psykologer og Center for Ludomani.

Her har man i årevis opregnet antallet af ludomaner og spilafhængige i titusindvis. Flest drenge og unge mænd, men såmænd også flere andre slags borgere.

Ups, lige en sponsor?

Og nu har fodboldelskeren Kasper Hjulmand så også ytret sin mening - og sin dybe bekymring.

Den tidligere FC Nordsjælland-træner har direkte udtalt, at han ønsker bettingreklamerne fjernet og forbudt.

Uagtet at en af DBU's egne fem store sponsorer hedder Danske Spil.

KH har noget på hjerte

Carsten Herholdt, som ejer The Brand Agency (branding, reklame og kommunikation), kalder det ifølge Ritzau for både 'kontroversielt og vildt fra Hjulmands side'.

Hjulmand slår sig her fast som en person med kontante holdninger.

- Det er kontroversielt, men hvis man stopper op, kan man også tænke, om det i virkeligheden ikke er forbilledligt med en landstræner, der er dedikeret sporten så meget, så han nægter at lade den blive inficeret med spil og betting, som har vist sig at kunne ødelægge mennesker, har Herholdt sagt til Ritzau.

Justitsminister og Brøndbyfan Morten Bødskov, Soc., har hurtigt meldt ud, at han meget gerne vil stramme spille-lovgivningen.

Allerede denne onsdag aften ventes problematikken yderligere diskuteret på Slagelse stadion, hvor SBI og VSK Aarhus mødes i en afgørende 2. divisionskamp.