Klik og se annoncen

Af Henny Ferrold

Bilbyen Slagelse: - Det er den vildeste sællert, vi nogensinde har rørt ved. Der går ikke en dag, hvor vi ikke har solgt et par stykker. Sådan siger Tim Daugberg, Skoda Slagelse v. Hansen Biler Slagelse A/S om den ny elbil Skoda Enyaq.

Spørger man hvem køberne er, lyder svaret helt enkelt: det har vist sig at være alle!

Såvel unge som ældre falder for både det flotte design og det lækre interiør, samtidig med at Skoda Enyaq er en mega rummelig bil. Og så kommer man rigtig langt på ren el. For topmodellens vedkommende er rækkevidden 536 km.

- Det er markedets måske bedste rækkevidde, fastslår Tim Daugberg.

- Og så er vi rimeligt positivt overraskede over leveringstiderne. Indtil videre kommer bilerne forholdsis hurtigt hjem.

Introduktionspriserne starter fra kr. 298.900, som inkluderer 5 års service- og reparationsabonnement, men mange vælger at opgradere til næste modeltrin, og finansierer udgiften med de penge, som spares på brændstofsiden.

- De bytter det store brændstofforbrug i den gamle bil ud med en månedlig ydelse. Kører man for eksempel til København hver dag, har man i den gamle bil i mange tilfælde en brændstofudgift på flere tusinde kroner - her har man frit el-forbrug for 750 kr. om måneden. Dermed har man fortsat det samme bilbudget, men blot i en ny bil.

- Vi har selv måttet lave regnestykket flere gange for at blive overbevist. Men det kan du altså!, fastslår Tim Daugberg.

Rummelig og komfortabel

Som nævnt er der rigtig god plads i den ny Skoda Enyaq iV. Den er nemlig lige så rummelig som Skodas største SUV, Kodiaq, selvom den ikke er længere end Octavia, og Enyaq iV har et bagagerum på hele 585 liter.

Enyaq iV 50 har en elmotor på 109 kW (148 hk)/220 Nm, et batteri på 55 kWh (netto 51 kWh) og en rækkevidde på op til 361 km (WLTP). Den kan oplades med 7,2 kW AC i en ladeboks hjemme og 50 kW DC på en hurtigladestation, hvor en opladning fra 5 til 80 % tager cirka 53 minutter.

Standardudstyret omfatter bl.a. interiørtemaet Studio, digitalt cockpit, 10' infotainmentskærm, Climatronic-klimaanlæg med to zoner, multifunktionsrat, to USB-C porte i midterkonsollen foran, Lane Assist, Traffic Sign Recognition, Apple CarPlay, KESSY Go - nøglefri start/stop-funktion, ISOFIX-beslag i både passagersædet foran og i bagsædet samt Turn Assist, som advarer og ultimativt bremser Enyaq iV, hvis der kommer trafik forfra ved venstresving.

Danskerfavorit med kraftigere elmotor

Trods den introduktionsprisen på kr. 298.900 på Enyaq iV 50 er der som nævnt mange købere, der går et trin op og vælger Enyaq iV 60 til 319.995 kr. Til den pris får man både en kraftigere elmotor, hurtigere opladning hjemme, længere rækkevidde, mere udstyr og mulighed for anhængertræk. Både Enyaq iV 60 og Enyaq iV 80 må trække 1.000 kg anhænger med bremser.

Enyaq iV 60 har en elmotor på 132 kW (179 hk)/310 Nm, et batteri på 62 kWh (netto 58 kWh) og en rækkevidde på op til 412 km (WLTP). Den kan oplades med 11 kW AC i en ladeboks hjemme og 50 kW DC på en hurtigladestation, hvor en opladning fra 5 til 80% tager cirka 55 minutter.

Udover udstyret fra Enyaq iV 50 har Enyaq iV 60 bl.a. interiørtemaet Loft, 19' alufælge, tagræling, lys- og regnsensor, 13' infotainmentskærm, el-indfældbare sidespejle med varme, paraply i fordøren og parkeringssensorer bag.

Topmodel med rækkevidde på op til 536 km

Enyaq iV 80 til 369.995 kr. er topmodellen, indtil Enyaq iV 80x og Enyaq iV RS kommer til efteråret. Går man efter længst mulig rækkevidde på en opladning, behøver man ikke vente på de firehjulstrukne modeller, for med en rækkevidde på op til 536 km (WLTP) har Enyaq iV 80 den længste rækkevidde af alle Enyaq iV-modellerne. Den opnår Enyaq iV 80 med et batteri på 82 kWh (netto 77 kWh) og en elmotor på 150 kW (204 hk)/310 Nm. Ligesom Enyaq iV 60 kan Enyaq iV 80 lade med 11 kW AC i en ladeboks, og hurtigladning med 50 kW DC (5-80 %) tager cirka 70 minutter.

Som foreløbig topmodel har Enyaq iV 80 også mest standardudstyr, der udover førnævnte udstyr omfatter bl.a. sølvfarvet tagræling, multifunktionslæderrat med varme og paler til styring af regenering, bakkamera, Drive Mode Selection samt parkeringssensorer både for og bag.

Plus-modeller til danske forhold

Danskerne har kolde vintre, får flere og flere lynladestationer langs motorvejene og er generelt glade for anhængertræk. Derfor kommer SÌ?KODAs nye elbil også som Enyaq iV 60 Plus til 339.995 kr. og Enyaq iV 80 Plus til 389.995 kr. De har bl.a. varmepumpe, som giver længere rækkevidde ved lave temperaturer, og lynopladning med henholdsvis 100 kW DC og 125 kW DC. Så tager en opladning (5-80%) kun 35-38 minutter. Derudover har Plus-modellerne bl.a. Climatronic-klimaanlæg med tre zoner, sædevarme foran, navigation, Infotainment online i 3 år og anhængerforberedelse.

Inkl. 5 års Service- og Reparationsabonnement

Skoda lægger vægt på, at det skal være både trygt og nemt at køre elbil. Derfor bliver alle Enyaq iV solgt inklusive et Service- og Reparationsabonnement 5 år/100.000 km. Altså skal man som ejer af en Enyaq iV ikke bekymre sig om udgifter til serviceeftersyn og eventuelle reparationer mange år frem.

Ligeledes kan man slippe for at bekymre sig om opladning, for sammen med Enyaq iV kan man få en standardinstallation af en ladeboks fra Clever til 2.500 kr. (værdi: 7.500 kr.).

Den indgår i abonnementet Clever Unlimited*, hvor man får ubegrænset opladning hjemme og ude til en fast månedlig pris.

Flere oplysninger hos Hansen Biler Slagelse A/S på Teknikvej 2c i Slagelse.