Klik og se annoncen

Af Henny Ferrold

Korsør: - Det er nok det største projekt, siden havnen blev bygget. Sådan siger Jesper Dinesen, havnefoged i Korsør Lystbådehavn, om udskiftningen af tre eksisterende broer, som skal erstattes af nye flydebroer. De seneste måneder har 'Panodilerne', havnens cirka 15 frivillige, som hver tirsdag hjælper til med stort og småt, været igang med at forberede nedrivningen af de eksisterende broer. De har fjernet strøm og redningsudstyr m.m. og gjort alt klar til at det profesionelle nedrivningshold, som starter arbejdet ca. 10. januar.

- Nedrivningen tager cirka en uges tid, og så går de igang med at lægge de nye flydebroer, som er fremstillet af beton. Elementerne er på 20 meter, og vejer 25-30 ton. De køres over en måneds tid til Korsør fra Sverige, og anbringes først i industrihavnen, hvor de samles, og herefter slæbes de på plads i lystbådehavnen, fortæller Jesper Dinesen, som fremhæver vigtigheden af den frivillige indsats fra Panodilerne. Det gælder en lang række projekter.

Flittige panodiler

- De har blandt andet også bygget to terrrasser, de har lavet slæbestedet og er ved at bygge nyt hus til sejlklubben. De er meget flittige hver eneste tirsdag. Hvis ikke havnen havde hjælpen fra deres side, blev der ikke lavet så meget. Det er der hverken tid eller økonomi til, fastslår Jesper Dinesen. - Det er en andelshavn, og der er kun andelshaverne til at betale. - Panodilerne kommer hver tirsdag, sommer og vinter, og laver masser af ting. Også ting man måske ikke lige ser.

Hvor navnet Panodilerne stammer fra, står lidt hen i det uvisse. - Måske fordi det er nødvendigt med et par panodiler, når de har arbejdet her i havnen, smiler Jesper Dinesen, der netop har rundet sit første år som havnefoged.

- Jeg vil stadig vove den påstand, at det er drømmejobbet, lyder det med et stort smil.

- Det spænder bredt, der er både noget administrativt og samtidig en masse praktisk arbejde ude i havnen. Det er en kombination, som ligger til mig, og som gammel sælger har jeg altid haft med mennesker at gøre, fastslår Jesper Dinesen, der altid har boet i Korsør - men ikke sejlet før. Men han trives med tilværelsen tæt på vandet.

- Normalt er her stille i vinterperioden, men året har været atypisk, og så kom corona. Så sommeren var ikke som den plejer at være, men det har gjort at vi har kunnet få lavet en masse ting.

Lige nu er der som nævnt travlt med udskiftningen af tre broer.

- Vi har taget ekstra mange både op på land, og dem som har valgt at blive i vandet, er flyttet til andre broer.

Spist af pæleorm

Broerne udskiftes, fordi stolperne er så hårdt angrebet af pæleorm, at det ikke længere er forsvarligt at anvende dem. De nye flydebroer er som nævnt fremstillet af beton, som forventes at holde i 40-50 år. Det gælder bro nr. 3, 4 og 6, mens stolperne under bro nr. 1,2 og 5 wrappes i plast, og derefter forventes at holde i yderligere 15 år.

Det store projekt koster i omegnen af 7 millioner kroner. Arbejdet forventes at ta' et par måneder og planlægges foreviget på film. - Vi har planer om at vi skal have sat nogle kameraer op, så vi filmer hele forløbet, fortæller Jesper Dinesen.