Klik og se annoncen

Slagelse: Kan man trække en tv-succes ud af fjernsynet og få et vellykket resultat ud af det? Svaret er ganske enkelt: ja, det kan man godt. Det var netop, hvad Dragens hule, Slagelse Erhvervscenters egen lokale udgave af iværksætterprogrammet Løvens hule, forleden lykkedes med.

Her blev fem lokale iværksætteridéer præsenteret foran et panel af erhvervs- og uddannelsesledere. Idéerne spændte vidt fra toiletpapir i bambus til restaurering af gamle fotos og film samt salg af sportstøj produceret af regenereret nylon, skabt af plastikaffald fra verdenshavene.

Blandt deltagerne var virksomheden Fegopapir ved Emil Larsen og Rasmus Andersen, der var glade for oplevelsen og udbyttet af Dragens hule.

- Vi meldte os til for at få sparring og hjælp til lancering af vores nye produkt på markedet og har været glade for at deltage. De sagde nogle ting, vi allerede havde tænkt over, men der var også et par nye inputs, som vi skal hjem og arbejde med. En supergod oplevelse, som også gav rigtig mange brugbare kontakter, lyder det samstemmende fra de to iværksættere.

Benovet over kreativitet

Panelet bestod af direktør Jens-Ole Larsen, koncerndirektør og indehaver af Slagelse Transportcenter, Jan Milvertz, ejendomsmægler og investor i JMI Gruppen, Louise Lecanda, advokat og partner i Advodan, Kenneth Kristensen, kreativ direktør i Whothat samt Martin Senderovitz, lektor i entreprenørskab og relationsledelse ved SDU.

'Dragerne' gik alle til opgaven med indlevelse i iværksætterierne og bød ind med alt fra sparring til rådgivningstimer, formidling af relevante kontakter og også en mindre sum penge til udvalgte projekter.

- Vi har set nogle interessante og kompetente iværksættere med stort potentiale. Her har vi skabt et forum til sparring og inspiration, som er gensidig. Det er meget værd, lyder det fra Martin Senderovitz, lektor i entreprenørskab og relationsledelse på SDU.

- De var virkelig interessante på hver deres måde, siger Louise Lecanda om de lokale iværksættere, der imponerede dragerne med deres entusiasme og engagement omkring deres virksomhedsidéer.

Fra sidelinjen fulgte viceborgmester Villum Christensen med stor interesse med i forløbet af Dragens hule.

Han er en del af et lokalt Partnerskabsforum, som har været med til at skubbe projektet i gang. Og han var begejstret for udfaldet:

- Jeg er benovet over den kreativitet, der er. Og det er meget tankevækkende, at det i alle præsentationer er det meningsfyldte, der fylder mest i forhold til selve forretningsdelen, lyder det fra Villum Christensen, der tilføjer:

- Jeg tror, de alle kan få rigtig meget glæde af den sparring, de får med sig i dag.

Forventes gentaget

Netop sparring og viden til at udvikle de spirende virksomhedsidéer, var hovedformålet for deltagelsen i Dragens hule for samtlige fem deltagere, hvoraf de fleste også søgte hjælp til markedsføring.

Derudover var der en hovedpræmie på højkant, en webshopløsning til en værdi af 125.000 kr., sponsoreret af Headway ApS.

Den valgte panelet at uddele til virksomheden GreenGhost ved Simone Sørensen og Christian Berthelsen. GreenGhost producerer kvalitetssportstøj af regeneret nylon.

Slagelse Erhvervscenter forventer at gentage succesen med endnu en omgang Dragens hule senere på året.