Klik og se annoncen

Af John Hansen

TRAFIK. Indtryk fra torsdagens trafikudspil tv-sendt live fra Kalundborg, der bragte mange begreber og overvejelser frem, frit til diskussion. Kæmpestort milliard-anlægsbudget og regeringsudspil for biler og grønne tog til hele landet blev præsenteret, nu gældende for de uoverskuelige næste 15 år! Mange gamle projekter genbruges, nu blot to år forsinkede

VESTSJÆLLAND: Slagelse var ikke just nævnt med store bogstaver i Regeringens trafikudspil for projekter de næste lange 15 år frem i tiden.

Man kan dog sige, at Slagelse - hvor SF's daværende transportminister Pia Olsen Dyhr jo senest og personligt åbnede en omfartsvej i 2013 - har bakket flot op om, at Kalundborg nu forhåbentlig snart får færdiggjort sit sidste motorvejsstykke i retning Knabstrup og hovedstaden.

Og Slagelse har naturligvis bakket op om, at et vigtigt stykke Næstvedmotorvej mod Rønnede fortsat står på listen over næsten-grydeklare projekter.

Nu 15 års planer

Så på den måde er der stadig lidt Sjælland indblandet i udviklingen - selvom ting jo i den grad ta'r tid, må man sige. Længere og længere tid...

Historisk kyndige vil vide, at Kina og det gamle Sovjetunionen bl.a. har været kendt for deres 5-års planer. Her i april 2021 har den danske regering så spillet ud med en såkaldt 15-års plan indenfor trafik og infrastruktur.

Hvilket vil sige, at mange af de nye/gamle ideer næppe kommer til udførelse i denne regerings levetid...

Ligesom det er andre politikere (og skatteydere), der til syvende og sidst skal skaffe pengene.

Genbrug plus 2 år

Samtidig kunne man omkring tv-pressemødet - direkte udsendt fra ekspanderende Novo Nordisk i Martin Damms Kalundborg - opleve at de fleste af forslagene var rent genbrug.

Genbrug fra VLAK-regeringens trafikudspil fra marts 2019. Nu blot med to års yderligere forsinkelse!

Ja flere af ideerne stammer fra tidligere V- og S-regeringer længere tilbage i tiden. Eksempelvis færdiggørelsen af Kalundborgmotorvejen, som den gamle regering havde sat 2023 på.

Få ændringer trådte frem forleden: Venstres store jyske hærvejsmotorvej nord-syd var pillet ud. Det samme var DF's ønskede togbane til Billund. Og så vil mange nok glæde sig stort over en fremtidig S-togs-drift til Roskilde.

Noteres skal det også, at man med ord har nævnt en forundersøgelse af Rute 22, ligeså et tiltrængt nødspor på Danmarks måske farligste motorvejsstrækning fra Korsør til Vemmelev.

Jyderne tager igen deres

Alligevel ser det ud til, at jyderne fortsat står for de dyreste projekter. Tænk blot på endnu en Limfjordsforbindelse (7 milliarder kroner) og en ny havnetunnel i Aarhus (2,7 mia.kr.).

Ministrene glædede sig over at levere glæde til mange borgmestre - de samme borgmestre som var glade og lettede allerede i 2019. Og 2017. Nu mangler der blot at ske noget, der reelt kan lette deres veje og trængsler.

Som f. eks. Næstveds socialdemokratiske borgmester Carsten Rasmussen udtrykte det: 'Jo, vores vej, Gedestien, står i planen. Vi venter med champagnen, for vi har jublet før. Men nu tror jeg altså snart, at den kommer...'

Plusser - og minusser

Ringsted blev i øvrigt også fremhævet som landets helt centrale flaskehals for jernbanedriften.

Mange positive ord blev delt ud og udtrykt. Og togenes farten over Midtsjælland er helt afgørende for hele landet, meldte Benny Engelbrecht.

Ligesom kritikerne selvfølgelig også var der. Også dem, der helt savnede Østbanen her på Sjælland - så Reg.-formand Heino Knudsen, Soc., i radioen senere påpegede, at transportministeren her bare 'sagde noget sludder'.

Også Greenpeace, Cyklistforbundet, Enhedslisten og SF's unge transportordfører samt Danmarks Naturfredningsforening ytrede sig som ventet kritisk:

'Regeringen mener vist, at Rigtige mænd kører bil,' lød det således fra SF-side.

'Valgets tale var grøn. Udspillet her er sort,' meldte naturfolkene straks ud...

Klædt af på tv?

Efter at disse ovennævnte linier var skrevet torsdag-fredag fulgte en noget broget samling af kommentarer fra 'Besserwisserne' på Tv 2 News.

Således sagde den tidligere S- og Thorning-rådgiver Noa Redington her direkte, at præsentationen af 'historiens største trafikplan' var 'tæt på fup og svindel - dertil med en stærk omgang spin oveni.'

Lars Trier Mogensen: 'Det her er jo mest gamle sager og pustet op. Og der er slet ingen prioriteringer og datoer fra regeringens side - ikke andet end at vi nu taler om 15 år ud i fremtiden...'

Joachim B. Olsen: 'Jamen, de kører jo rundt med folk... og ingen satte datoer på noget som helst ved pressemødet, som strategisk smart var placeret på Novo i Kalundborg. Mest var det jo bare gamle forslag.'

En af ministrene noterede ovenikøbet, at det her altså var så fremragende godt, at der skam ingen grund var til at 'oversælge' noget...

Forhandlinger venter. Også når det gælder ca. 700 millioner kroner opgradering af farlige Korsør-tilkørsler og nødspor på den gamle motorvejsstrækning til Vemmelev - noget især borgmester John Dyrby har kæmpet for siden 1. maj 2019, hvor han ved et 3F-1. majmøde i Korsør fortalte til VDonline om initiativet.