Klik og se annoncen

Af Helge Wedel

Ejerskifte. VVS-virksomheden Vestsjællands Gas- og Oliefyrsservice har skiftet ejer. Chris Kristensen er glad for, at den tidligere ejer Erik Carlsen fortsætter, for et glidende generationsskifte er en perfekt løsning

Korsør: - Vi skal fortsat være gode lokalt inklusiv hos de private og mindre kunder, og vi skal specialisere os i det, der er behov for. Og så vil jeg hellere fortsat gå glad på arbejde i stedet for at søge at tjene store penge ved at byde på vvs-arbejde på større byggeprojekter.

Ny adresse

Den nye ejer af Vestsjællands Gas- og Oliefyrsservice 40-årige Chris Kristensen har både i overført betydning og helt bogstaveligt talt begge ben solidt plantet på det forholdsvis nye værkstedsgulv på Møllevangen 6. Siden årsskiftet har Møllevangen været ny adresse for den virksomhed, som i dag 64-årige Erik Carlsen etablerede for næsten 30 år siden med udgangspunkt fra privatadressen på Ved Lunden og med hustruen Charlotte som bogholder.

- Jeg har ikke sat slutdato på. Jeg holder stadig meget af at komme ud hos kunderne, og det glæder mig, at Chris har overtaget. Han har været her siden 2014 og kender derfor virksomheden rigtig godt, siger Erik Carlsen. Glæden ved det fortsatte makkerskab og dagligdagen med seks svende og to lærlinge er gensidig fra den nye ejer.

- Det er helt perfekt med et glidende generationsskifte, hvor jeg fortsat har adgang til Eriks store erfaring og viden. Han har jo været med helt siden flaskegassens tid, siger Chris Kristensen med et stort smil.

Farlig kulilte

Gennem de mange år med servicering af gasfyr hos cirka 3000 ud af det samlede kundekartoteket på omkring 8500 har Erik Carlsen ikke oplevet nogen farlige situationer.

- I begyndelsen kunne kulilte være en udfordring, fordi de første gasfyr sugede luft til forbrænding fra det lokale, de var opsat i, men i dag tager de luften udefra, hvilket helt har fjernet kulilterisikoen, siger Erik Carlsen. Han husker dog et dødsfald på Suhrsvej for mange år siden, hvor en mand blev kulilteforgiftet fra et gasfyr og omkom, men det var fordi nogle håndværkere havde tilstoppet en skorsten, som de fejlagtig ikke troede var i brug.

Postelastik og clips

Chris Kristensen mindes en situation hos en kunde med gasfyr på Tårnborgvej, da han lige var tiltrådt i firmaet i 2014.

- Det var lillejuleaften. Gasfyret var gået ud, og jeg kunne ikke få det til at virke, for vi havde ikke reservedelen på lager, men så kom Erik. Han bad om en postelastik og en clips. Han fik fyret i gang, og kunden kunne fejre jul med varme, siger Chris Kristensen.

Kendt af kunder

Han benævner sin virksomhed som en lille velfungerende familie, hvor også mange kunder har et mangeårigt og indgående kendskab til montørerne og i særdeleshed Erik Carlsen.

- Jeg var ude hos en kunde, der troede, at det var Erik, der kom, så der var som sædvanlig sat to ostemadder og sukker til kaffen frem. Heldigvis kan jeg godt lide ost og bruger sukker i kaffen, siger Chris Kristensen, der bor i Svenstrup og stammer fra Skælskør.

Han beskriver sig selv som meget videbegærlig, hvilket har været en fordel i skiftet fra ordrer på papir til digital drift af VVS-virksomheden, hvor hver montør i gennemsnit når fem kunder om dagen.