Klik og se annoncen

Af Finn Henriksen

Test.For et år siden præsenterede Kia deres ultimative SUV - Sorento og senere på året kom den til Danmark. Der er tale om en helt ny udgave af en meget populær model og den er igen vokset i omfang og funktionalitet

Bilbyen Slagelse: Kia beskriver selv, at begrebet 'raffineret dristighed' har inspireret Kias designere. Samtidig har de har forsøgt at opretholde den robuste, muskuløse æstetik fra tidligere generationer af Sorento. Desuden har de efterstræbt en større grad af raffinement og elegance. Efter min subjektive opfattelse har alle involverede omkring den nye Sorento udført et mesterstykke til et rent 12-tal.

Fronten på Sorento har også udviklet sig med en nyfortolkning af Kias velkendte 'tiger-nose'. Den er blevet bredere og mere ekspansiv, og brydes omkring de integrerede forlygter på hver side. Forlygterne i sig selv er blevet til nye 'tiger eye' LED-kørelys, som tilføjer ekstra fokus på designet ved at skildre det intense udtryk omkring en tigers øjne.

I profil er Sorentos proportioner diskret tilpasset til at få den til at se længere ud, med kortere forhæng foran og bagpå og en længere akselafstand. Dens nye proportioner forlænger også motorhjelmens længde og trækker A-søjlen 30 mm længere tilbage fra forakslen for et mere bagud-rettet dynamisk design.

Det er naturligvis ikke blot de ydre linjer som Kia ingeniører, designere og teknikkere har arbejdet dedikeret med. Sikkerheden for alle i og omkring den nye Sorento, er tænkt ind i nyudviklede sikkerhedssystemer.

Ekstra øjne

Et af de banebrydende systemer, er Blind-Spot View Monitor teknologi. Denne unikke teknologi er designet som et 'ekstra sæt øjne' til føreren for at øge sikkerheden for Sorento'ens passagerer og andre trafikanter ved at eliminere førerens blinde vinkel i både højre og venstre side.

Sorento er den første Kia-model i Europa, der tilbyder denne avancerede assistentfunktion, én af en række funktioner i bilens nye fuldt digitale instrumentering. Blind-Spot View Monitor teknologien er tilknyttet bilens blinklys, og forbedrer førerens udsyn på hver side af bilen, når han/hun kører på motorvej.

Sikkerhedssystemet viser et videofeed til venstre eller højre for instrumentklyngen, hvis føreren indikerer at skifte bane med et andet køretøj skjult i den blinde vinkel. Videoen af den blinde vinkel indtager kortvarigt pladsen for enten speedometeret eller omdrejningstælleren, mens den stadig viser bilens aktuelle hastighed. Videofeedet kommer fra diskrete vidvinkel kameraer, der sidder skjult i hvert sidespejl. Videofeedet giver en større synsvinkel end spejlene og samtidig får føreren et klart overblik over trafikken omkring bilen. Det er ganske enkelt et unikt værktøj for føreren, og jeg forstår ikke, at et tilsvarende system ikke er obligatorisk i lastbiler, for så gætter jeg på, at da kunne langt fleste - måske næsten alle - højresvingsulykker undgås.

Nyt sikkerhedssystem

Et andet nyudviklet sikkerhedssystem er Kia Blind Spot teknologi. Systemet er en del af en sikkerhedspakke, der inkluderer Kias Blind-Spot Collision-Avoidance Assist, som hjælper føreren med at undgå at kollidere med køretøjer i den blinde vinkel og griber ind, hvis det registrerer et forestående sammenstød, Surround View Monitor, og en nødbremse, der bremser for trafikanter og fodgængere bag bilen, hvilket gør parkeringsmanøvrer med lave hastigheder så sikre som muligt - selv med en meget stor SUV. Udover de sikkerhedsmæssige features indeholder pakken også et Bose lydsystem.

Kabinen i fjerde generation af Sorento er et kvalitets- og designmæssigt løft for Kia. Fra den første generation af Kia Sorento i 2002, hvor personerne i bilen havde en praktisk, robust og fleksibel kabine, får ejerne af den nye Sorento en attraktiv og komfortabel bil. Der er så også sket en markant ændring af prisniveauet.

Kabinen i den nye Kia Sorento leverer på samme høje niveau som alt det omkring kabinen gør. Der er tale om et nyt design med udgangspunkt i to digitale displays i instrumentpanelet.

Den 12,3' digitale instrumentenhed suppleres af et infotainment- og navigationssystem med en 10,25' touchscreen midt på instrumentpanelet. Disse displays informerer føreren tydeligt i vedkommendes synsfelt og skaber en widescreen-brugeroplevelse. Bilens mange funktioner kan også styres via nye haptiske knapper på begge sider af skærmen og længere nede på instrumentpanelet til klimabetjeningspanelet.

Det centrale punkt på instrumentpanelet er det iøjnefaldende ventilationssystem med en indfatning i kromlook, som videreføres til midterkonsollen derunder.

Materialekvaliteten er forbedret i kabinen, som byder på en blanding af metallakerede dekorelementer, læderindtræk og prægede overflader med satineffekt.

Den nye Kia Sorento kan købes som Plug-In Hybrid, ren benzinmotor og med en 2,2 liters dieselmotor.

Testbilen var netop udstyret med den kraftfulde dieselmotor. Den har et unikt kraftoverskud og må trække en trailer på hele 2,5 tons.

Desuden havde testbilen plads til hele syv personer.

Kia Sorento SUV med en 2,2 literes dieselmotor, er skabt til dem der kun ønsker det bedste og mest kraftfulde på fire hjul.

Fakta

Kia Sorento 2,2 CRDI Premium

Motor: 4-cylindret diesel 2,2 liter CRDi. 8-trins DCT automatgearkasse

Max effekt: 202 hk ved 3.800 omdr./min

Max drejningsmoment: 440 Nm ved 1.750-2.750 omdr./min

0-100 KM/T: 9,2 sek.

Topfart: 202 KM/T

Brændstoføkonomi: 14,7 km/l*

CO2-udledning, g/km: 178 gr.*

Længde/bredde/højde: 4.810/1.900/1.700 mm

Køreklarvægt/Totalvægt: 1.894/2.600 kg

Anhængervægt med-/uden bremser 2.500kg/750 kg

Testbilens pris ca. kr.780.655 (ca. kr. 50.000 i ekstraudstyr)

Kia Sorento 2,2 fra kr. 555.655

Kia Sorento VAN fra kr. 397.527 inklusiv moms

Alle priser er inklusiv leveringsomkostninger.

Bilen var udlånt af Kia Import Danmark A/S

Bilens forbrug og udledning er oplyst af producenten ved blandet kørsel målt efter WLTP metoden.

Fotos Kia Import Danmark A/S. Test og tekst Finn Henriksen. finn.henriksen@sn.dk