Klik og se annoncen

Af Finn Henriksen

Ford. Den nye generation af Kuga, er den første Ford nogensinde, som kan leveres i alle hybridvarianter. Både topmodellen Kuga Titanium, sportslige Kuga ST-Line og særligt den luksuriøse udgave - Kuga Vignale, fås i 3 forskellige hybrid varianter. Faktisk blev Ford Kuga den mest solgte plug-in hybrid model i Danmark i 2020

Danmark: Mere præcist består Ford Kugas hybridudvalg af varianterne: Kuga Plug-in Hybrid PHEV - forkortelse af Plug-in Hybrid Electrical Vehicle, eller som mange kalder denne modelvariant - en opladningshybrid, fordi elmotoren skal oplades fra en ekstern ladestander. En såkaldt mildhybrid udgave, hvor el-hjælpemotoren oplades under kørslen Kuga EcoBlue Hybrid mHEV og senere på året følger Kuga Hybrid HEV, som også kaldes for en fuld hybrid, da den kan køre på ren el op til en vis hastighed. Igen er der tale om en type hybrid, som ikke skal oplades fra en ladestander, men opladningen sker under kørslen.

Denne test omhandler Ford Kuga Titanium PHEV, som er den mest poplære variant i Kuga familien, for den har en meget lang liste af standardudstyr og et 'sportstunet' udseende samtidig med at prisen lige over 300.000 kroner.

Desværre for Ford - og en del ulempe for ejerne, var der en periode, hvor ejerne ikke måtte oplade deres Kuga men udelukkende benytte benzinmotoren. Mens andre Kuga købere fik deres nye bil leveret med en forsinkelse. Årsagen var en marginal risiko for at opladningen kunne antænde brand i bilen. Jeg har ikke hørt om at det er sket - i hvert fald ikke i Danmark. Mig bekendt har Ford kompenseret ejeren ved forskellige økonomiske løsninger.

Nu har Ford sendt en opdateret 2021 udgave af Kuga på gaden og den er som førsteudgaven en dejlig bil at være fører af eller passager i. Den er på en og samme tid rummelig og kompakt. Forstået på den måde, at der er god plads til fører og passagerer i kabinen uden at være et stort skrummel i dagligdagen. Bagsædepassagerne tilgodeses i den grad med god benplads og plads til de brede skuldre.

Den nye Ford Kuga byder på et højt komfortniveau med blandt andet omfattende tilkoblingsmuligheder, som passer til den travle hverdag. Rækken af avancerede teknologier indebærer muligheden for indbygget FordPass Connect-modem, trådløs oplader og Fords SYNC 3-infotainment med 8' touchskærm. B&O-audio fås også, mens instrumenteringen tilbydes med et 12,3' LCD-display.

Nyudviklede førerassistanceteknologier tæller Stop og kør-funktion, trafikskiltegenkendelse og vognbaneassistent, mens aktivt kurvelys giver et klart og forudseende udsyn ved nattekørsel. Et nyt head-up-display gør det muligt at holde blikket på vejen forude, og parkeringsassistenten Active Park Assist 2 gør parkering til en leg med et enkelt knaptryk. Aktiv støjreducering fås også med tre mikrofoner i kabinen, der modarbejder støj.

For første gang tilbyder Kuga forskellige Drive Mode-køreindstillinger, der gør det muligt at justere gasrespons, styring og motorkraft for optimal ydelse under alle køreforhold. Ud over køreindstillingerne Normal, Sport og Eco er der Slippery-indstillingen, der giver optimal og sikker kørsel på glatte overflader, i sne og i sand.

Den nye Kuga er derudover som den første SUV bygget på Fords nye C2-arkitektur med mere rummelighed i kabinen, bedre brændstoføkonomi, en vægtreduktion på op til 90 kg og 10 procent stivere karosseri for optimeret aero- og køredynamik. C2-arkitekturen er også udviklet med højere sikkerhed for øje.

Det udvendige design har en mere strømlinet silhouet, længere akselafstand for bedre stabilitet og en lavere taglinje, der tilsammen resulterer i et atletisk udseende. Den nye Ford Kuga er 44 mm bredere 89 mm længere end den nuværende model. Akselafstanden er øget med 20 mm, der indvendigt giver en 43 mm bredere skulderhøjde og 57 mm bredere hoftehøjde i forsæderne. Selvom den nye Kuga er 20 mm lavere end den tidligere model, er bilens indvendige højde øget med henholdsvis 13 og 35 mm på for- og bagsædet.

Bagagerumskapaciteten for Kuga Plug-in Hybrid lyder på op til 554 liter. Hele bagerste sæderække kan skubbes frem og tilbage, der giver en komfortabel benplads bagtil på 1035 mm og mulighed for 67 liters ekstra bagagerumsplads. Det er i øvrigt muligt at vælge varme i bagsæderne.

Man behøver ikke at købe sin nye Ford Kuga PHEV. En ST-Line udgave kan privatleases fra lige under 4.000 kroner om måneden ved en udbetaling på 20.000 kroner. Det er ved en aftale over tre år med totalt 30.000 kilometer inkluderet.

Ford Kuga er i den grad faldet i danskernes smag og i særdeleshed plug-in hybrid udgaven. Jeg har testet den i udstyrsvarianten Titanium, som formentlig bliver den mest efterspurgte variant på det danske marked - sammen med GT-Line.

En Ford Kuga lader sig ikke kue af lidt modgang i sin første levetid og står nu klar til at møde 2021 med friske batterier og opgraderet ladestik.