Klik og se annoncen

Jubilæum. Kjerulff A/S runder 100 år. Og her fortæller Torben Kjerulff historien

Slagelse: Automobilforhandler Gustav Kjerulff startede som cykelforhandler i Hvalsø og flyttede til efterfølgende til Ringsted. Grosserer Lystrup solgte Nytorv 8 til Gustav Kjerulff, og den 21. februar 1921 åbnede han sin automobilforretning på Nytorv 8 i Slagelse.

I starten blev der solgt Ford biler, og i 1927 blev Ford udskiftet med Chevrolet biler. Gustav Kjerulff havde grundet dygtighed, sparsommelig og arbejdsomhed skabt den dengang store bilforretning, der både omfattede person- og busser og lastbiler. Under 2. Verdenskrig gik bilsalget i stå, og de berømte kakkelovne blev monteret på bilerne, og det var netop gasgeneratorerne, der holdt hjulene igang takket være dygtige personer i bilbranchen.

I årene 1932 - 1934 drev Gustav Kjerulff også bilforretning med Marius Geertsen i Ringsted under navnet Geertsen & Kjerulff. Gustav Kjerulff boede med sin hustru Alma i lejligheden ovenpå forretningen på Nytorv 8 i Slagelse.

Udflytning til Sverigesvej

Arne Kjerulffs bror Poul Erik Kjerulff kom ind i firmaet i 1937, og Arne Kjerulff blev værkfører i 1950. Gustav Kjerulff døde i 1964, og firmaet blev omdannet til et aktieselskab, og ledelsen bestod indtil 1970 af Arne og Poul Erik Kjerulff og bogholder Aage Andersen, som døde samme år. Nytorv var blevet bygget om nogle gange, men efterhånden var der store pladsproblemer, og firmaet købte kontant en 12000 kvm. stor grund af Slagelse Kommune på Sverigesvej i Slagelse for kr. 64200.

Den 17. december 1965 blev det nye store værksted indviet, og i 1975 flyttede bilsalg og pladeværksted også på Sverigesvej , da den nuværende Gågade i Slagelse Centrum var blevet etableret. Langes Gård ligger i dag, hvor værkstedet og pladeafdelingen lå og søstrene Grene har i dag forretning i Nytorv 8 med de to store vinduer, hvor der blev udstillet biler.

Kjerulff og Hovedvejen

Gustav Kjerulff havde ingen tålmodighed, og historien fortæller, at når færgetrækket kom ad Hovedvej A1 Korsør-København, som dengang gik hen over Nytorv, da kunne Gustav Kjerulff holde i flere minutter i sin sorte flotte Buick 1935-model, indtil han sagde:

'Alle har så travlt', og så kørte han bare ud i trafikken med fare for liv og lemmer.

Historien fortæller også, at hele Europa-trafikken i 1950`erne blev ledt ind igennem værkstedet, da der var sket en stor ulykke på det smalleste sted på Fisketorvet.

Trafikken blev ledt fra Bredegade via Lille Fruegade ind gennem portene til Kjerulffs værksted. Derfra ud på Nytorv igen og mod København ad Smedegade. Den dag blev der ikke lavet meget på værkstedet, og der var masser af bilos fra de mange biler.

Generationsskifte på vej

I slutningen af 70`erne kom Niels Henrik Kjerulff og Torben Kjerulff ind i firmaets ledelse.

Niels Henrik Kjerulff døde i 1985 og hans far Poul Erik Kjerulff døde i 1994. Arne Kjerulff døde i 2008 efter et langt og godt liv i autobranchen. Idag består ledelsen af Jette og Torben Kjerulff sammen med Annette og Søren Blumow, som der er påbegyndt generationsskifte med. Jens Engborg er firmaets bestyrelsesformand.