Klik og se annoncen

Det er ikke en hvilken som helst bilmodel, der til april vender tilbage på det danske marked efter 12 års pause. Verdens bedst sælgende bilmodel, Toyota Corolla, med over 46 mio. solgte biler på verdensplan siden introduktionen i 1966, står snart klar hos de danske Toyota-forhandlere i en helt ny udgave med et mere sportsligt design, skarpere køreegenskaber, øget rummelighed og en spritny kraftfuld hybridmotor med 180 hestekræfter.

Toyota har netop åbnet for forsalget af den nye Corolla, der både fås som hatchback og stationcar, og som udover den kraftfulde 2.0-liters hybridmotor også fås med en endnu mere brændstoføkonomisk 1.8-liters hybridmotor med 122 hestekræfter eller med en 1.2-liters turbobenzinmotor med 116 hestekræfter.

Prisen starter fra 229.990 kr. for sidstnævnte motorvariant i den komptakte hatchback-udgave, mens man skal lægge 10.000 kr. ekstra for den rummelige stationcar med tilnavnet Touring Sports.

Udviklet i Europa

Netop stationcar-udgaven er udviklet i Europa med sigte på det europæiske marked. Det skinner igennem både på det indvendige og udvendige design, materialerne i kabinen, de øgede pladsforhold samt i de markant forbedrede køreegenskaber.

Den helt nye Corolla bliver bygget i England på den nye GA-C-platform baseret på Toyotas roste TNGA-filosofi, der handler om at bygge endnu bedre biler på både smartere og mere økonomisk vis. Det betyder bl.a., at den nye generation Corolla har fået et lavere tyngdepunkt end den gamle Auris, som den erstatter, og deraf følgende markant bedre køreegenskaber. Dermed bliver bilen en endnu større fornøjelse at sidde bag rattet i end nogensinde før.

Det er første gang, at man kan vælge mellem to forskellige hybridmotorer til den samme Toyota-model, og begge hybridmotorer rummer den nyeste fjerde generation hybridteknologi, der er kendt fra bl.a. Toyota Prius og Toyota C-HR Hybrid, og som gør det muligt at køre på ren el i op til halvdelen af tiden bag rattet.

Den forbedrede 1.8-liters hybridmotors styrker ligger primært i, at den er ekstra økonomisk, støjsvag, hurtigt reagerende og i stand til selv helt automatisk at lade bilens hybridbatteri op under kørslen. Alt dette rummer den helt nye 2.0-liters hybridmotor med 180 hestekræfter også, men vil nok i højere grad tiltale dem, der efterspørger en ekstra kraftfuld, dynamisk og endnu mere engagerende køreoplevelse bag rattet.

Hybrid fra 257.990 kr.

Billigste hybridudgave af den nye Corolla kan fås fra 257.990 kr. i udstyrsudgaven H1. Her får man bl.a. 2-zonet klimaanlæg, LED-kørelys, LED-forlygter og LED-baglygter, nøglefri start, sædevarme, adaptiv fartpilot, der automatisk tilpasser farten efter den forankørende, hvis vedkommende kører langsommere end en selv, samt anden generation af Toyotas avancerede sikkerhedspakke Toyota Safety Sense.

I den nye udgave af sikkerhedspakken kan bilen fx automatisk nødbremse for andre biler og fodgængere i mørke og cyklister i dagslys samt aktivt styre bilen, så man forbliver i sin vognbane. Og selv om vejstriberne skulle høre op, har systemet en funktion, der vedhjælp af millimeterbølge radaren fortil kan låse sig fast på den forankørende bil og dermed stadig holde sig i vognbanen.

Prisen for den nye kraftfulde 2.0-liters hybridmotor starter fra 334.990 kr., men her skal man så også op i udstyrsudgaven H3, hvor bl.a. 16' alufælge, bakkamera, DAB-radio, læderrat med varme, 8' multimedie touch skærm og regnsensor er en del af standardudstyret. Reelt er det en merpris i forhold til 1.8-liters hybridudgaven med samme udstyr på 45.000 kr., hvillket skal ses i lyset af en lidt dårligere brændstoføkonomi samt den større og noget lidt dyrere motor med mere kraftoverskud, der samlet set straffes afgiftsmæssigt hårdt i Danmark.

Med introduktionen af den legendariske Corolla i Danmark igen kan Toyota glæde sig over et navn, der fortsat er bredt kendt - ikke mindst for sin høje kvalitet, driftsikkerhed og pålidelighed.