Klik og se annoncen

Af John Hansen

Endelig fik vi transport- og trafikudspillet fra Christiansborg.

Regeringen og Dansk Folkeparti går med det til valg på en historisk stor og ambitiøs infrastrukturplan.

Ikke færre end ialt 112 milliarder kroner vejinvesteringer over hele landet ligger i asfaltplanen for perioden 2021-30.

Samtidig gør man Togfondens fase-1 færdig, den der gennemfører den for tyve år siden svigtede elektrificering af jernbanenettet og den, der bringer nye skinner og nye hurtigere DSB-tog på skinner de nærmeste tre-fire år.

Næstved og Kalundborg

På et pressemøde fremlagde ledende ministre og trafikordførere onsdag middag - mens Søndagsavisen var i trykken - den nye aftale, der også indeholder puljer til lokale vejprojekter, lokale cykelstier og eksempelvis handicapforanstaltninger.

De primære nyheder kom dog på motorvejsdelen, hvor vi - som ventet - kunne se at Næstved-Rønnede og færdiggørelsen af København-Kalundborg nu står for tur.

Dertil Frederikssund- og Hillerødmotorvejen samt en Ring 5-motorvej ned sydpå mod Køge. En der skal aflaste den hårdt ramte, kendte Køge Bugt-motorvej.

Rute 22 langt ude

Udvidelser af den østjyske motorvej ved Aarhus, strækninger ved Kolding samt den vestfynske motorvej - og derefter strækningen syd om Odense - var også blandt de prioriterede.

Derimod gør den stærkere og stærkere trafik Ringsted-Sorø-Slagelse-Korsør på E20, og de uhyggeligt flere ulykker og kødannelser her, ikke nok indtryk til, at udvidelser her kommer på tale før 2030.

Ej heller den ofte omtalte strækning Rute 22 fra Næstved til Slagelse og nordpå mod Kalundborg.

Her er der fortsat lange udsigter.

Grønnere biler...

Men som vi også fastslår i Søndagsavisens artikel (skrevet et døgn før pressemødet), så bliver asfalt i høj grad prioriteret det kommende årti.

'Og bare rolig. Biler og bilisme bliver langt grønnere, og vi får mange flere el-biler på vejene de nærmeste år,' fastslog dog transportminister Ole Birk Olesen, LA.

Han minder også om, at 90 procent af al persontransport i dag foregår på vejene, mens kun ca. 10 pct. foregår på togskinner.