Klik og se annoncen

- Det er blevet en langt større bil, også mht. bagageplads, og det gælder både hatchback- og stationcarmodellen.

I forbindelse med introduktionen er prisen ekstra attraktiv, idet der er mulighed for at få ekstraudstyr for i alt 20.000 kr. med i købet.

Den nye Ceed byder på et sporty design. Nye, innovative teknologier øger komforten, bekvemmeligheden og sikkerheden - heriblandt en opgradering til vejbaneassistenten, for bare at nævne ét af de nye førerassistentsystemer. Navnet er som bekendt ændret fra Cee'd til Ceed, og den nye Ceed kommer med en helt ny 1,4 liters turbobenzin motor med 140 hk, en forbedret 1,6 dieselmotor samt mulighed for DCT gearkasse på begge ovennævnte motorer.

Europæisk design

Den nye Ceed er designet på KIAs europæiske designcenter i Frankfurt. Indvendigt har den nye Ceed fået en ordentlig overhaling og der er benyttet materialer af højeste kvalitet. Kabineindretningen er ligeledes ny, hvilket bl.a. har medført mere benplads og et bedre udsyn for føreren.

Den nye Ceed er både lavere og bredere end den udgående model - og kombineret med bilens bagudvendte silhuet, giver det en meget sporty og atletisk karakter. SW modellen er også længere end den tidligere SW model. Kabinen er blevet mere 'fører-orienteret' med et enkelt, moderne og sofistikeret design. Midterkonsollen er let vinklet mod føreren for at sikre en nem betjening under kørsel.

Det bredere karosseri giver de bagerste medpassagerer bedre skulderplads. Og den lavere siddeposition på bagsæderne er dels med til at give bedre plads til knæ og ben, samtidig med at bagsædepassagererne stadig kan nyde gavn af samme loftshøjde som førhen trods den lavere taglinje. På første række give den nye platform tilmed højere til loftet end i den udgående model.

Bagagerummet er i hatchbacken udvidet med 15 L til 395 L. Den nye Ceed er altså i toppen af sin klasse med hensyn til plads. I SW modellen er forbedringen af plads endnu mere markant. Bagagerummet er udvidet med hele 18% til 625 L, hvilket faktisk overgår flere modeller i D-segmentet, altså biler svarende til f. eks. den store Kia Optima. Dertil er læssekanten gjort lavere, hvilket gør det nemmere at læsse ting ind i bagagerummet på både hatchbacken og SW modellen.

Motorprogram

Den nye Ceed kommer med tre drivlinjer. Den nye 1,4 T-GDI 140 hk, som er en helt ny tilføjelse til Ceed-familien. Ud over denne nye drivlinje fås også 1,0 T-GDI 120 hk samt 1,6 CRDi med to forskellige ydelser på hhv.115 hk og 136 hk.

1.4 T-GDI og 1.6 CRDI med begge ydelser tilbydes udover en 6-trins manuel gearkasse også med med en 7-trins DCT gearkasse.

Som en central del af KIAs produktstrategi vægtes sikkerhed meget højt. Dette gælder også på den helt nye KIA Ceed. Som standard vil den nye Ceed både have aut. fjernlys, træthedsregistrering og vejbaneassistent. En udvidet vejbaneassistent (Lane Following Assist) er standard ved valg af DCT og Adaptiv fartpilot. Systemet registrerer og følger forankørende køretøjer samt registrerer vejbanelinjerne. Alt dette bidrager til, at bilen holder sig korrekt i vognbanen. Systemet vil tilmed styre opbremsning, acceleration og styretøj afhængigt af de forankørende køretøjer, hvorved der opretholdes en tilstrækkelig sikkerhedsafstand. Systemet er aktivt mellem 0 - 130 km/t.

Som i flere af KIAs øvrige modeller, vil den nye Ceed også få automatisk nødbremse som standard. Den automatiske nødbremse kan registrere både forankørende, fodgængere og cyklister. Registreringen foregår ved brug af radar og kamera, der om nødvendigt kan advare føreren om en mulig kollision. Hvis føreren ikke reagerer, vil bilen automatisk forsøge at undgå eller mindske størrelsen af ulykken.

Træthedsregistreringen er i stand til at opdage, hvis føreren er ved at miste koncentrationen. Dette vurderes ud fra førerens styring, accelerationer og andre parametre. Hvis føreren udviser nogle af de alarmerende signaler, vil træthedsregistreringen gøre føreren opmærksom på dette i instrumentpanelet. Som kobling til træthedsregistrering medfølger som nævnt også vejbaneassistenten. Vejbaneassistenten hjælper føreren med at holde bilen inden for striberne på vejen.

Den nye Ceed har fået et modent og sporty design. Den nye grill samt de bredt placerede luftindtag er med til at give bilen et atletisk udtryk. ICE cube designet i LED kørelyset er nyt i forhold til tidligere KIA modeller, og giver den nye Ceed en eksklusiv lyssignatur, som også adskiller sig fra øvrige mærker og vil være genkendeligt på vejen.

Fra siden vil man opdage den forlængede front, som også bidrager til bilens sporty look. Overordnet set har især hatchbacken fået et mere sporty design sammenlignet med den udgående model, mens SW'en i endnu større udstrækning har sine fordele i den indvendige plads.

Interiør

Som nævnt adskiller den nye Ceed sig betydeligt fra den udgående model. Dette gælder både udvendigt og indvendigt. Det er muligt at se nogle karaktertræk fra den gamle Cee'd, men i bund og grund er det en helt ny bil. Det udtryk KIAs designteam fandt frem i Stinger, er tydeligt blevet trukket videre over i den nye Ceed.

Indvendigt er én af de bemærkelsesværdige nyheder den 'svævende' skærm som er standard i alle modeller. Herudover bærer interiøret præg af en luksuriøs fornemmelse og et enkelt men forfinet look, som både mærkes og ses.

Den ny Kia Ceed fås fra kr. 210.000 i fem-dørs udgaven, og fra kr. 225.000 som stationcar.