Klik og se annoncen

KIA Niro plug-in hybrid var allerede en succes længe før den officielle lancering, konstaterer man hos Kia Motors. - Dels fordi danskerne er blevet modne til ladeløsningen, når det gælder hybridmodeller, hvor en situation med et tomt batteri, ikke er så fatal som ved en ren elbil. Og dels hjulpet godt prismæssigt med de nye bilafgifter. Prisen for en Niro plug-in hybrid starter ved kr. 264.999.

- Danmarks mest solgte hybrid, konstaterer Torben Kjerulff, Kjerulff A/S på Sverigesvej i Slagelse. Som samtidig erkender at det er dybt mærkeligt at køre i en bil, der ikke siger noget.

Faktisk er der i fronten placeret en højttaler, så bilen udsender en diskret lyd under kørslen, som kan advare fodgængere og andre trafikanter.

Samtidig er Kia Niro en både rummelig og yderst komfortabel bil. Det er en høj bil med nem og bekvem indstigning, og der er god plads også til bagsædepassagererne, instrumenteringen er informativ og let forståelig.

Selv om det er en hybridbil, er træk til trailer også en mulighed.

- De modeller vi tager hjem er forberedt til det mht. bl.a. bremser og køler, det betyder at man kan køre med en trailer, som kan laste helt op til 1300 kg, fortæller Torben Kjerulff.

Lad op i stander eller stikkontakt

KIA Niro Plug-in Hybrid kombinerer en crossovers alsidighed med optimal brændstofeffektivitet og ultralave emissioner, takket være den avancerede nye plug-in-hybriddrivlinje.

'Plug-in'-tilføjelsen betyder, at bilen kan tilsluttes en ladestander, ud over hybridfunktionen. Så man kan lade batteriet på hjemadressen eller andetsteds. Man kan vælge at købe en ladestander til hjemadressen, men det er faktisk også muligt at lade bilen op via en af hjemmets helt almindelige stikkontakter, pointerer Jonas Biil Eriksen fra Kjerulff A/S i Slagelse.

Niros nye platform er konstrueret uafhængigt af de eksisterende KIA-modeller. Bilen er udviklet til at rumme en specifik række af miljøvenlige teknologier og næste generations drivlinjer.

Bilen er fra bunden konstrueret som en dedikeret hybridbil, og kombinerer en økonomisk 1,6-liters GDI-motor med en 8,9 kWh litium-polymer-batteripakke med høj ydelse.

Med tilføjelsen af Niro plug-in hybrid reduceres emissionerne markant i forhold til den mere konventionelle Niro hybrid - CO2-emissionerne reduceres til 29 g/km (ved blandet kørsel, NEDC), og bilen byder på en emissionsfri rent elektrisk rækkevidde op til 58 km eller kombineret med benzinmotoren imponerende 76,9 km/l.

Når batteriet kommer under 10% er det ikke muligt udelukkede at køre ren el. Derfor skifter bilen automatisk til HEV (brændstofs motor + elmotor). Bilen kører herefter som en normal hybridbil.

Herudover har KIA Niro også et regenererende bremsesystem, der producerer kinetisk energi, når bilen decelererer eller standser, som omdannes til elektricitet. Denne energi er med til at genoplade batteriet.

Tre varianter

Modelprogrammet på Niro plug-in hybrid består af tre varianter: Vision, Comfort og Advance.

Prisen på en Kia Niro plug-in hybrid starter som nævnt ved kr. 264.999.

Som det gælder for alle KIA modeller, der sælges i Europa, er Niro Plug-in Hybrid dækket af KIAs unikke garanti på 7 år/150.000 km, uden km-begrænsning de første 3 år.