Klik og se annoncen

S

Lagelse Omfartsvej, ca. 9 kilometer relativ smal bilvej til 500 millioner kroner, er netop blevet indviet under pomp, pragt og også stor folkelighed.

Men historien om denne Rute 22 er naturligvis slet ikke færdigskrevet. Og en vis Rute 54 ved Næstved (den sydligste del af 22) er bestemt en del heraf.

Så sent som torsdag i denne uge kom »Sjællands mest efterspurgte vej,« Næstved-Rønnede, også på dagsordenen i Folketingets Transportudvalg. Borgmestrene fra Slagelse, Næstved og Faxe samt Regionsrådsformand Steen Bach Nielsen var nemlig til direkte møde med transportudvalget.

Bagefter var de sjællandske repræsentanter ganske optimistiske, »for nu er budskabet eftertrykkeligt leveret,« som de selv siger: »Skal vi have vækst i regionen, skal vi have en motorvejsforbindelse mellem Næstved og Sydmotorvejen ved Rønnede. Den såkaldte Rute 54, som er første del af den Sjællandske Tværforbindelse, der går videre nordøst til Slagelse og Kalundborg.«

Flere topfolk...

Når det gælder vækst og udvikling, spiller kommunegrænser ingen rolle. Derfor var der opbakning fra alle borgmestrene i Region Sjælland, da Carsten Rasmussen fra Næstved, Lis Tribler fra Slagelse, Knud Erik Hansen fra Faxe og Steen Bach Nielsen fra Region Sjælland holdt mødet med Transportudvalget.

Det var borgmester i Næstved Carsten Rasmussen, der tog initiativ til mødet: Og han sagde efter mødet:

»Vi har haft et meget konstruktivt møde med udvalget. Vi brugte hvert et minut til at tale Sjællands sag og holde udvalget fast på, hvor vigtig Rute 54 er for vores udvikling. Jeg er rigtig glad for, at vi borgmesterkollegaer og Regionsrådsformanden står sammen. Det, er jeg sikker på, har gjort indtryk på udvalget.«

Væksten - den meget omtalte...

Transportudvalget har allerede fået Vejdirektoratets forundersøgelse af strækningen. Den viser, at Rute 54 er et projekt, der på alle måder betaler sig.

Borgmester i Slagelse Lis Tribler er derfor også optimistisk efter mødet:

»Virksomhederne i hele regionen er dybt afhængige af, at de kan få råvarer ind og de forarbejdede varer ud igen på en effektiv måde. Det er dyrt for dem at holde i kø på små landeveje. Derfor skal vi videre med Den Sjællandske Tværforbindelse.«

Til Søndagsavisen siger Lis Tribler også, at man her er enige om at stå sammen, 17 borgmestre og Region Sjælland. »Og vore veje har ofte mere trafik end en række jyske motorveje. F.eks. 11.000 biler på Kalundborg-Slagelse, 9.000 på Næstved-Slagelse og 14.000 på Rønnede-Næstved.«

Sønd.av.: - Men Lis Tribler, tror du ike vi realistisk må skyde en hvid pind efter en mulig motorvejog nøjes med en på sigt opgraderet rute 22. Se blot, hvor smal den nye omfartsvej er. Her er jo ikke gjort plads til nogen motorvej?

Lis Tribler: »Nu synes jeg, vi skal glæde os over det nye. Men det er da rigtigt, at man nogle gange ikke fremtidssikrer sådanne veje... Men en motorvej er målet, og den tror jeg på. Vi skal jo heller ikke have al trafikken over i øst, så vores område bliver endnumere udpint.«

For en anden slagelseaner, Regionsrådsformand Steen Bach Nielsen, har det også været vigtigt at pointere, at det er nu, der skal handles:

»Femern Belt-forbindelsen åbner efter planen i 2021. Det giver helt enestående muligheder for vores region, men det er afgørende, at vi har nogle gode veje, som vi kan koble op på det store motorvejsnet. Her er den Sjællandske Tværforbindelse med Rute 54 vores første prioritet.«

Trafiklogik

Helt konkret har borgmestre og regionsrådsformand opfordret Transportudvalget til at sætte den såkaldt VVM undersøgelse i gang - den næste fase i anlægsprojektet efter den afsluttede forundersøgelse. En VVM undersøgelse er en praktisk analyse af, hvordan den kommende vej vil påvirke miljøet og en vurdering af præcist, hvor vejen skal lægges.

»Når først VVM undersøgelsen er på plads, tror jeg ikke, der er lang tid til, at gravemaskinerne går i gang. For der er ingen tvivl om, at vi har et vejprojekt, der er helt unikt. siger Carsten Rasmussen.