Klik og se annoncen

Slagelse ved et tilfælde

Egentlig endte han i Slagelse lidt ved et tilfælde. Det lå i kortene, at han skulle være landmand som sin far, men i stedet fik Tage en realeksamen og kom i handelslære hos Ford i Haderslev. Senere tog han til Tyskland, hvor han uddannede sig og arbejdede inden for bilbranchen.

Tilbage i Danmark fik han arbejde i autodelebranchen, inden han besluttede sig for at starte sin egen virksomhed. Tage og hans kone ville ikke bo i Jylland, men helst være tæt på København, og derfor besluttede parret sig for Slagelse.

Starter Beck Autodele

Til trods for at det ikke var nemt at finde en lokal bank, der ville stå bag en tilflytter med en drøm, så lykkedes det for Tage Beck, og den 14. februar 1965 starter han Beck Autodele på Parkvænget i Slagelse.

- Dengang var der mig, en reservedelsekspedient og et enkelt cykelbud. De etablerede autoforhandlere ville ikke handle hos os, fordi vi kom udefra, men alligevel kørte det bare for os, og i 1967 tilbyder den daværende borgmester mig, at jeg kan købe en grund på Kongstedvej, så vi kan udvide forretningen.

Lagerstyring med EDB

Det tilbud tager Tage imod og Beck Autodele flytter ind i nybyggede lokaler på Kongstedvej 5, hvor han også bygger en privatbolig til familien. Herefter går det stærkt, og i løbet af få år åbner Beck Autodele afdelinger i Asnæs og Ringsted, og nytænkning er med til at skubbe på virksomhedens fortsatte udvikling.

- Vi var nogle af de første i branchen, der begyndte at styre lageret med EDB. Jeg kunne se mange fordele ved at have et overblik over lagervarerne på den måde, og fik udviklet et system, der kunne gøre det. Den viden delte jeg med en udenlandsk indkøbskæde, så andre også kunne få glæde af mine erfaringer. Det var meget nytænkende på det tidspunkt.

Ideen om et transportcenter

I 1995 sælger Tage sin virksomhed til en gammel bekendt og konkurrent. På det tidspunkt er der cirka 35 medarbejdere i Beck Autodele, og salget giver Tage mulighed for at koncentrere sig om nye projekter.

Et af dem han kaster sig over, er etableringen af et transportcenter og erhvervsområde ved motorvejen.

Det skulle dog vise sig at blive en lang og sej kamp at få gennemført projektet, men Tage Beck er ikke en mand, der giver op.

- Jeg fik forhandlet med Idagård om køb af jorden, og de ville gerne sælge. Derfor får jeg lavet en projektbeskrivelse og begynder forhandlingerne på regions- og lokalplan, men der er mange politiske interesser, der kommer i vejen. Jeg begynder også at forhandle med kommende aktionærer. Jeg finder et benzinselskab og en lejer til cafeteriaet, så de ting er på plads.

Stop 39 bliver en realitet

Endelig i 1998 påbegyndes etableringen af Stop 39, og Tage starter selv med at sælge grunde til forskellige virksomheder.

- Den beliggenhed Slagelse har lige ved motorvejen, måtte da kunne udnyttes. Jeg syntes, Slagelse fortjente at komme på landkortet. Storebæltsbroen skulle snart åbne, og der ville kun komme mere trafik i vores retning. Derfor var det så vigtigt for mig at få sat gang i det projekt.

Ny hovedaktionær søges

Og det lykkedes for Tage Beck, der stadigvæk er hovedaktionær i Stop 39. Selv trådte han ud af bestyrelsen for nogle år siden, men han har fortsat to pladser, og en hel klar mening om, hvordan tingene skal være. Alligevel er han ved at være klar til at sælge ud sine aktier.

- Det er ved at være tid til, at der kommer yngre kræfter, som vil være med til at fortsætte den udvikling, vi startede dengang i 90erne. Jeg er lige blevet 85 år, og min kone og børn synes efterhånden, at det må være tid til at drosle ned.

Tage har dog ikke tænkt sig helt at holde op med at arbejde. Han ejer fortsat erhvervsbygningerne Erhvervspark Stop 39, og indtil den rigtige mand eller kvinde dukker op, som vil overtage posten som hovedaktionær i Stop 39, fortsætter han. - Man skal holde sig i gang, ellers holder man ikke så længe, siger han.