Klik og se annoncen

Af John Hansen

Slagelse Kommune med borgmester John Dyrby Paulsen i spidsen har en plan.

En plan som også de tidligere borgmestre Stén Knuth og Lis Tribler er en god del af.

Men nu er det John Dyrby, der igen og igen klart formulerer det:

'Vi udvider Slagelse bymidte - ved at trække Campus Slagelse op imod den nuværende bymidte. Og omvendt.'

'En del af bymidten'

John Dyrby og Absalon-rektor Camilla Wang noterede det allerede da vi sidste år var på posthuset til kontrakt- og byggemøde (1. spadestik her 7. marts kl. 11).

Og på et offentligt åbent infomøde også på Posthuset for nylig pointerede John Dyrby Paulsen det kloge i hermed at samle uddannelsesområdet Campus Slagelse og den gamle bymidte - med torvene og Vestsjællandscentret - så meget som muligt.

'Vi vil inddrage campusområdet som en del af bymidten - og det med mere gående og anden trafik end blot biler,' fremhævede borgmesteren.

Fodsporet og ny cykelbro

Til cykelfolket havde Dyrby også den gulerod, at man har plan om - via en ny bro over Kalundborgvej, parallelt med jernbanen - at forlænge Fodsporet fra Vestbyen ind gennem campus- og stationsområdet og yderligere op imod den nuværende bymidte.

Her ved vi dog, at pengene fortsat kan være et problem - for den gode idé.

Ligeså er det jo et økonomisk spørgsmål med kommunen, DSB og Banedanmark involveret, hvorvidt man snarest kan få etableret en ny og ordentlig fordelingsbro fra Campus Slagelse og over hele jernbanelegemet.

Her skal man kunne komme dels ind på perronerne, dels over til busstationen - Steen Bach Nielsens Banebyen v. Ndr. Stationsvej.

Denne bro skal have udgangspunkt på Sdr. Stationsvejsiden mellem Absalon og SDU-bygningerne.

Fra stueplan i vigtige gader

For at gøre Campus Slagelse til en ægte del af bymidten sagde John Dyrby Paulsen:

'Det er vigtigt, at vi her fokuserer på gaderne, der forbinder - nemlig Sdr. Stationsvej, Skt. Mikkelsgade og Absalonsgade (plus også Løvegade m. nye boliger bl.a. på Sericolgrunden, red.).

Disse gader skal samle og være en del af bymidten. De skal være mere attraktive.

Og der skal være adgang til gadernes bygninger direkte fra stueplanet - som her på Posthuset, hvor vi befinder os.'

Aktiviteter giver liv...

Borgmesteren uddybede:

'Vi skal have liv i disse gader. Masser af liv.

Og det skal caféer, restauranter og detailhandel medvirke til. Aktiviteter i det hele taget.

Det er aktiviteter, der giver liv.'

Bygge i højden...

Borgmesteren fortalte også, at eksempelvis den flotte gamle stationsbygning - som længe har stået ubrugt og vel været mere til hashhandel og vildfaren ungdom (som City 3) - vil være en vigtig brik i fremtidens udformning af bydelen.

Absalon når op i en højde på omkring 22 meter, og Dyrby nævnte at man nogle andre steder også vil kunne bygge en, to eller måske tre etager på.

Multihallen til idræt og andet, den mente han p.t. ville 'blive for dyr for kommunen' at involvere sig i.

Og det er selvfølgelig lidt ærgerligt midt i en tid med motion og bevægelse. Samt med generende halmangel, ifølge skoler og idrætsforeninger.