Klik og se annoncen

Af John Hansen

Ting ta'r tid - bare tænk på den vigtige, men smalle vest-omfartsvej, som Slagelse efter 40 års venten omsider fik for fem år siden.

Men ser vi på de aktuelle motorvejsplaner og større udvidelser - her også det nye 112 milliarders udspil - så er Slagelseområdet helt ude af billedet.

Så hjælper det ikke, at folk frygter strækningen Sørbymagle-Slagelse eller Høng-Slagelse hver eneste morgen og eftermiddag...

Rute 22 skudt ud...

Her køres farligt og holdes ofte i kø.

Ligesom den ene ulykke og kødannelse efter den anden rammer den 4-sporede E20-motorvej (to spor hver vej) fra Sorø til Slagelse eller den gamle ved Korsør og Vemmelev.

Alligevel er det langtfra nok til at give Vestsjælland noget i sigte. Trafiktallene er åbenbart ikke slemme nok.

Og den stærkt ønskede drømme-motorvej Rute 22 ligger bare så langt væk. Mindst 20 ja måske 30 år ude i horisonten...

Storebælts pendlerfradrag

Slagelse får kun at togene om nogle år - hvis DSB, Banedanmark & Co. kan lykkes med noget - kører lidt hurtigere gennem byen mellem Ringsted og Odense.

Og så lige at det daglige pendlerfradrag over Storebælt øges fra 110 til 130 kroner.

Hurra for det - bestemt!

Jubel flere steder

Storebæltsbroen (brugerne) skal også være med til at betale til, at de mange andre nye vejforbindelser og motorveje kommer rundt omkring i hele landet.

De nye planer vedrører årene fra 2021 til 2030.

Og de jubler selvsagt i Næstved (ikke mindst borgmester Carsten Rasmussen, Soc., over Rute 54, Rønnede-Næstved) og i Kalundborg (Martin Damm, V, Kbh-Kalundborg gøres færdig).

I P4 Sjælland-radioen hævede de sig til 10-taler og kunne slet ikke få armene ned.

Der går 10 år endnu

Mangen en bilist kan dog godt beherske sig.

Tænk lige på, at der går mere end 10 år (!) før Gedestien på 15 km fra Rønnede til Næstved kan stå færdig. Via et 1,5 milliardprojekt fra 2024-30.

Og Kalundborgplanen skal realiseres fra 2023 til 2026 - altså syv år endnu...

De to sjællandske projekter er placeret ganske højt på Regeringens og DF's investeringsplan for de næste elleve år.

Sammen med en tredie Limfjordsforbindelse (6,6 mia. kr.), Frederiksundsmotorvejen (3,4 mia.), Ny midtjyske motorvej (6-7 mia.) med mere.

Tålmodighed ja...

MF Villum Christensen, LA, kommenterer da også om Kalundborg-færdiggørelsen: 'Lidt sent måske. Men bedre sent end aldrig.'

Næstveds borgmester Carsten Rasmussen nævner da også, at der skal lidt tålmodighed til.

Mens en glad MF Brigitte Klintskov Jerkel, Kons., omtaler 'et kæmpeløft til infrastrukturen på Sjælland', og Venstres Jacob Jensen (Tølløse) kalder dagen 'en kæmpe forløsning.'

Jacob noterer, at det kun er lykkedes ved hjælp af bredt, godt sjællandsk MF-samarbejde, ligeså med de 17 kommuner i området.

Først efter folketingsvalget kan man dog få vished, om de store trafikplaner kan realiseres...