Klik og se annoncen

Tekst og foto Steen Andresen

Forventningsfulde blikke stirrede tålmodigt mod den lille luge i ovnen, hvor den gnistrende kugle pludselig kom ud, trillede ned gennem savsmuld og fjer.

Man kan faktisk se at flere af kuglerne har aftryk fra fuglefjerene. Herefter blev kuglerne dyppet i en vandblanding af mel, gær, sukker og vand. Vandblandingen får processen til at standse.

Jo længere tid emnet forbliver i melblandingen, desto mørkere bliver effekten.

Derefter anbragte professoren kuglerne på slisken, hvor den sprudlende cirkulerede ned til sit blivende leje i den lange spiral af stål. Selve skulpturen blev bygget op via denne forestilling af kugler, der blev lagt tilrette i et stålskelet, der har en profil af et ansigt.

Særlig teknik

Brændingsteknikken hedder Obvara Firing.

- Obvara Firing er oprindelig en gammel østeuropæisk teknik, og den forglødede keramik blev først brændt i en Raku ovn. Kunstnerne fra Estonia havde til lejligheden bygget en speciel Raku-ovn.

Efter to timer og 200 glødende ildsprudlende kuglers vandring var skulpturen færdig omkring ved 23-tiden i lørdags.

Unik oplevelse

Vi er på fødselsdagsbesøg sammen med 150 andre i Guldagergaards Internationale Keramiske Center, der fejrer sine 22 år med en unik skulpturbrænding i parken.

En brænding foretaget af en gruppe talentfulde keramikere fra Det Estiske Kunstakademi, der turnerer verden rundt med dette unikke keramiske show, der understreger keramikkunstens mangfoldighed.

Mette Marcher i fokus

I de sidste tre år har vi jo haft skulpturbrænding med en blivende skulptur til parken, fortæller leder af Guldagergaards Internationale Keramiske Center, Mette Marcher, og i anledning af 800-året for Dannebrog, der faldt ned i Estland, så synes jeg det skulle være noget med Estland.

Professor Urmas Puhkan fra Det Estiske Kunstakademi i Tallin kender jeg som en meget spændende og innovativ kunstner. Han foreslog denne event, hvor der også er inddraget unge talentfulde keramikere (Lauri Kilusk, Sander Raudsepp, Kristel Ojasuu og Margit Terasmees (EE)).

Det synes jeg lød spændende, fortæller Mette Marcher.

Vi skal ikke altid vise kendte kunstneres værker, men også den kommende generation i samarbejde med etablerede kunstnere, ligesom vi har ansvaret for at vise, hvad keramikken kan.

I år skulle det være helt anderledes her i parken, også fordi vi skal forny os hele tiden og vise hvor alsidig keramikken og det keramiske materiale kan være. Og så er det processen, vi i dag fokuserer på.

Musik, lotteri og lækker mad

Og det blev i sandhed en kunstoplevelse ud over det sædvanlige.

Krydret med dejlig musik af de to unge dygtige musikere fra Odense Konservatorium. DUO hed gruppen og bestod af Rasmus Emil Hegner Nielsen og Nicolas Gyldenberg Hjermitslev.

Duoen akkompagnerede den særdeles lækre mad hentet fra Kobækcafeen. Og det fyldte telt med veloplagte forventningsfulde borgere nød musikken, maden og de arbejdende estiske keramikeres koncentrerede arbejde lige uden for teltets store vinduer.

Nærværende kunst

Konstant blev der holdt øje med ovnens stigende temperatur i takt med en voksende forventning i teltet, hvor Troels Brandt i det lune hjørne bestyrede baren med god fadøl fra Harboes Bryggeri, termokaffe og dejlig vin.

Imens gik unge Christian rundt i teltet og solgte lodder til aftenens store lotteri over fantastiske keramiske effekter fra krus, bluser til smukke fade og krukker.

Konklusionen må være en oplevelse af de helt store i en hyggelig og ganske speciel indpakning, hvor det sociale kombineres med det behagelige og overraskende.

En begivenhed, hvor kunsten kommer tæt på, bliver nærværende, kan forstås og beviser, at det er hårdt arbejde at skabe det unikke.

Og minsandten om den nye skulptur i parken ikke allerede har fået en titel: URO - Unidentified Rolling Objects/ Uidentificerede rullende Objekter!

Ikke overraskende, måske!