Klik og se annoncen

Af Mette Juhl

Erhverv: Kunstig intelligens. Hvad kan vi bruge det til i fremtiden? Det var et af de spørgsmål, der blev rejst i Skælskør torsdag, da 500 virksomhedsledere var samlet til VL Døgnet, en årlig begivenhed.

Spørgsmålet rejste sig til debat og interne snakke, da robotten Sophia blev præsenteret. Ansigtet har menneskelige træk, inspireret af den ægyptiske dronning Nefertiti. Men derfra holder det menneskelige op.

LÆS OGSÅ: Helle Jacobsen ny formand for LOF Slagelse

Skaberne af Sophia agiterer for, at som robot er hun en styrke på arbejdsmarkedet idet hun har forcer som stærk hukommelse, hurtighed, hun har ikke brug for hverken søvn eller mad, hun kan bevare objektivitet og bliver ikke stresset.

Men hun mangler en væsentlig ting - erfaring og sociale kompetencer. Og for nærmest at berolige forsamlingen blev det fremhævet, at man skal se robotter som samarbejdspartnere, ikke som en erstatning for den menneskelige arbejdskraft. For nu, fristes man til at tilføje.

LÆS OGSÅ: Ny udgave af Skønne Skælskør er i luften

Udfordringer står i kø

Når Sophia var en del af VL Døgnets program, havde det et klart formål. 'Vi skal italesætte den teknologiske revolution,' udtaler John Hesselholt, MIJO Invest Aps, og Arne Juul fra Slagelse Boligselskab. De er begge del af VL Gruppe 15 Vestsjælland, der har fået det store erhvervsarrangement til Skælskør.

Overordnet var der valgt en international dagsorden under overskriften 'Europas fremtid - mod alle odds' med i alt 40 talere fra ind- og udland, bl.a. EU-topfolk, politikere og førende erhvervsledere.

'VL kigger traditionelt meget indad, så det er et meget bevidst valg, at lave en international dagsorden,' forklarer John Hesselholt og Arne Juul.

'Vi står overfor mange udfordringer - Brexit, populisme, protektionisme. Hele verden trækker i forskellige retninger,' lød det fra formand Jens Wittrup Willumsen i velkomsten fra scenen, mens nyheder om toldmure og nye handelskrige i samme stund fylder de store mediebilleder.

En del af dagens oplæg kredsede derfor om Europas økonomiske situation, konkurrenceevne og mulighed for at tiltrække kapital. Om ledelse og teknologiens muligheder.

'Målet er, at deltagerne skal føle de får viden med hjem, får idéer med hjem, så de går hjem og gør noget nyt. Så man performer bedre internationalt,' siger John Hesselholt.

Regional branding

VL Døgnet, der ikke varer et helt døgn, men fra tidlig morgen afsluttende med festmiddag om aftenen, finder traditionelt sted i København, så det var lidt af en bedrift, at det denne gang blev holdt lokalt.

'Borreby er en unik ramme, der skaber en helhed for arrangementet,' siger Arne Juul, der håber at VL Døgnet i Skælskør kan være med til at give et andet og mere positivt syn på vores region som erhvervsdestination.

VL Vestsjælland stod sammen om at afholde arrangementet med sponsorer fra hele regionen og til praktisk hjælp på dagen var der hentet studerende ind fra uddannelsesinstitutionerne Herlufsholm og ZBC.

Vært Joachim Castenschiold er selv medlem af VL og nød at se sit hjem og livsværk blive udnyttet på denne alternative måde.