Klik og se annoncen

Af Lene H. Augustsen

Synlighed: Egentlig startede det med et ønske fra en gruppe foreningsrepræsentanter, der gerne ville have mere viden om, hvordan man som forening fik mere presseomtale. Det ønske tog Slagelse Kommunes Fritidsafdeling med til Slagelse Idræts Råd og Vestsjællandske Distriktsblade, og sammen udviklede de tre parter et tilbud til kommunens foreninger.

- Slagelse Kommune udbyder forskellige kurser og foreningstilbud henover året. Vi taler med foreningerne om, hvad de har interesse for, og der var synlighed og 'branding' på ønskelisten. Vores indgangsvinkel er, at vi er sat i verden for at hjælpe foreningerne, og derfor er vi gået ind i samarbejdet. Samtidig taler projektet ind i DGI og DIF's vision 25-50-75, som kommunen også arbejder med. Heraf fremgår det, at der i 2025 skal være 50 pct. af kommunens borgere, som dyrker idræt i en forening, og 75 % der er idrætsaktive, siger Rasmus Overgaard fra Slagelse Kommunes fritidsafdeling.

Medier og foreninger tættere sammen

Michael Birkedal fra Vestsjællandske Distriktsblade har været med til at udvikle tilbuddet, og han ser mange muligheder i at knytte et endnu tættere bånd mellem de lokale medier og foreningerne.

- For os er det vigtigt, at vores produkter dækker hele kommunen bredt. Derfor udgives forenings- og fritidssiderne i Søndagsavisen, der udkommer til over 50.000 husstande på Vestsjælland. Samtidig laver vi et infobanner på VDonline med henvisning til kommunens foreningssider på slagelse.dk. Vi vil have en god tilknytning til de mange fantastiske og aktive foreninger. Vi er allerede i kontakt med mange af dem, men vi vil gerne have endnu flere tættere på. Det mener vi, vil være givende for både dem og os. Derfor er vi meget glade for, at vi får mulighed for at lancere det her tilbud sammen med Slagelse Kommune og Slagelse Idræts Råd.

Gratis inspirationskursus den 21. februar

Tilbuddet består af tre elementer, der sammenlagt vil være med til at styrke foreningernes 'branding'.

Den ene del er de nye forenings- og fritidssider, der vil være med i Søndagsavisen en gang i kvartalet. Siderne bygges op omkring en mindre annonce, der er prissat under hensyntagen til, at de fleste foreninger har et meget begrænset markedsføringsbudget. Den anden del er en redaktionel præsentation af en udvalgt forening. Præsentationen går på skift mellem de foreninger, der er tilknyttet forenings- og fritidssiderne.

Det sidste element er et gratis minikursus i 'branding' og PR, der afholdes den 21. februar i Stadion Lounge på Harboe Arena.

- Vi har sammensat et program, hvor repræsentanter fra foreningerne får nogle hands-on gode råd til at blive mere synlige i medierne. Vi kommer både omkring annoncering, vores digitale platforme og selvfølgelig presseomtalen. Der er udarbejdet en guide til, hvordan det er nemmest at få hul igennem til pressen, og en af vores journalister vil være til stede og komme med et par gode råd. Jeg forventer, at det bliver en inspirerende og konstruktiv aften, siger Michael Birkedal.

Alle har behov for synlighed

Hos Slagelse Idræts Råd glæder de sig over samarbejdet, og formand, Jørn C. Nielsen vil også holde et indlæg ved arrangementet den 21. februar.

- Vi er glade for det indgåede samarbejde, hvor kommunens idrætsforeninger har mulighed for at brande sig på VDonline og i aviserne, når de for eksempel har vigtige events eller resultater at berette. Det er et område alle idrætsforeninger har behov for. Derfor vil vi også gerne give en stor tak til både Vestsjællandske Distriktsblade og Slagelse Kommune for at give idrætsforeningerne denne mulighed.

Alle foreninger i Slagelse Kommune kan tilmelde sig arrangementet den 21. februar fra klokken 19.00-20.30 i Stadion Lounge på Harboe Arena. Det er gratis at deltage, og tilmeldingen skal sendes til Rasmus Overgaard, der også kan besvare eventuelle spørgsmål fra foreningerne.

Rasmus Overgaard: raove@slagelse.dk / tlf. 21 33 45 73