Klik og se annoncen

Af Lene H. Augustsen

Korsør: Der var stor koncentration at spore hos musikeleverne fra 7. og 8. klasse på Helms Skole. Enkelte akkorder lød fra klaveret i det ene lokale, i et andet lokale blev forskellige rim ivrigt udvekslet. Et enkelt sted var inspirationen svær at finde, og så måtte Annette Bjergfeldt træde til med en masse gode øvelser, der skulle kickstarte skriveprocessen.

'Skal I synge på dansk eller engelsk?'

'Hvad er det bedste eller vigtigste for jer?'

Hendes enorme energi smittede hurtigt i gruppen, der pludselig stod med starten til deres sang. En sang om venskab.

Svær opgave

At det var en svær opgave eleverne havde fået stillet, var en del af formålet med dagen. De skulle skrive deres egen sang, og de havde en skoledag til det - og det er ifølge Annette Bjergfeldt ikke nemt.

- Det er vigtigt, at de unge lærer, at ny musik ikke bare kommer ud af ingenting. Det er ikke en tryllekunst, hvor man pludselig hiver en kanin op af hatten. Der er et stort arbejde bagved ny musik.

Koda står bag projektet

Projektet er iværksat at Koda, der sikrer betaling til komponister og sangskrivere, når deres musik bliver brugt i det offentlige rum. Tankerne bag skoleprojekterne er, at unge kan have svært ved at forholde sig til det store arbejde, der ligger bag en sang grundet den historisk lette adgang til musik.

Derfor har Koda udvalgt 13 professionelle musikere, der besøger skoler landet over for at skrive en sang med eleverne og vise, hvad sangskrivningsarbejdet indebærer.

- Når Kodas udsendte komponister og sangskrivere drager rundt til landets musiklokaler, er det både fremtidens musikbrugere og potentielle musikskabere, de møder. Dem vil vi gerne være med til at inspirere på et tidligt tidspunkt. Det er vigtigt, at musikkens unge brugere forstår, hvordan musik bliver til en levevej, og dermed også hvorfor det er rimeligt at betale for musikken, fortæller Eva Hein, Kommunikationschef i Koda.

Sjov og alvor

På Helms Skole er eleverne i hvert fald ikke i tvivl om, at det sangskriveriet er svært, men det er også tydeligt at spore glæden, når der endelig er kommet gang i kreativiteten og de første strofer af en sang tegner sig.

- Jeg elsker at skrive sange i mange forskellige sammenhænge, og det er meget givende og rigtig sjovt at være ude på skolerne. Det er stort at være vidne til, at nogle tør folde sig ud i noget de ellers var lidt nervøse for. For mig er det en fantastisk kombination, at kunne lærer de unge, at det faktisk er et arbejde at være sangskriver samtidig med at de oplever, at det er sjovt at arbejde med, siger Annette Bjergfeldt, der de har 25 års erfaring som sangskriver og som seneste 15 år har holdt foredrag og undervist i sangskrivning og i at bruge sproget musikalsk. Hun har udgivet seks CD'er, boet og turneret i USA i fire år, og været nomineret til to Grammys og 13 Danish Music Awards. Hun har desuden også været coach på DR's KarriereKanonen og vinderne af DR's Børne MGP.

Det krævede stor koncentration at få gang i sangskriveriet.