Klik og se annoncen

At få en god nats søvn er afgørende for vores helbred, krop, og humør, da vi bruger en tredjedel af vores liv i sengen. Det anbefales, at voksne får syv til otte timers søvn om natten, men for mange af os er det lettere sagt end gjort. Søvnkvaliteten kan skyldes en række ting lige fra at spise eller drikke de forkerte ting før sengetid til vores sovestilling eller seng.

Hvad er de bedste og værste sovestillinger?

Næsten hver anden dansker har sovevanskeligheder på et tidspunkt i livet, hvilket ofte forårsages eller forværres af den måde, de sover på. Dette tyder på, at vores sovestilling er en af de største årsager til ryg- og nakkesmerter. For at opdage de bedste sovestillinger for vores krop, har vi sammensat en liste, så du kan optimere din nattesøvn.

Bedste sovestilling: På ryggen

At sove på ryggen gør det nemmere for hovedet, nakken og rygsøjlen at holde sig i en neutral position, da der ikke tilføjes tryk til bagsiden. Du er i den bedste position, da din rygsøjle forbliver i en naturlig stilling hele natten. Denne sovestilling forebygger smerter i ryggen samt reducerer halsbrand og rynker.

Anden bedste sovestilling: På siden

At sove på siden er gavnlig for mennesker, der er tilbøjelige til snorken, nakke- og rygsmerter. Derudover er det også en god sovestilling, hvis du er gravid. Søvneksperter forklarer, at sove på siden vil forlænge din rygsøjle, hvilket kan forebygge rygsmerter. Denne sovestilling kan dog også forårsage hudforældelse, da du kan få rynker på den side af ansigtet, der ligger på puden.

Den værste sovestilling: På maven

At sove på maven kan ikke anbefales, fordi det ikke understøtter rygsøjlens naturlige kurve. Sovestillingen lægger pres på led og muskler, der kan føre til smerte, følelsesløshed og en prikkende fornemmelse. Det tvinger din nakke til at være i en roteret, stilling, hvilket også kompromitterer din vejrtrækning. At sove på maven kan dog være til gavn for dem, der snorker, da det hjælper med at holde de øvre luftveje åbne. Denne position bør undgås, hvis du lider af nakke- eller rygsmerter.

5 tips til at undgå rygsmerter om natten

Rygsmerter kan gøre det ulideligt at komme gennem dagen, men det kan også være svært at få en god nattesøvn. Det kan være svært at finde en behagelig position, så du kan falde i søvn. Hvis du har problemer med at få en god nattesøvn på grund af rygsmerter, kan du prøve disse tips.

Ifølge Sundhed.dk er det muligt at inddele rygsmerter i to forskellige kategorier: en akut tilstand, der varer i mindre end 6 uger samt en kronisk tilstand, der varer i over 12 uger.

1. Find den rigtige sovestilling

Sovestillinger kan hjælpe med at lindre rygsmerter, så find den der er bedst for dig. Prøv at sove med en pude mellem eller under dine ben for ekstra støtte.

Hvis du sover på din side, er det vigtigt, at du sætter en pude mellem knæene. Hvis du kan lide at sove på ryggen, kan du putte en pude under dine knæ eller rulle et lille håndklæde op og placere det under ryggen.

Undgå at sove på maven, da det lægger stor belastning på ryggen. Hvis det er den eneste position, du kan falde i søvn i, så læg en pude under maven for at tage lidt af trykket fra ryggen.

2. Køb en god madras

Den type madras, du har brug for, afhænger af din krop. Det er vigtigt, at du vælger en madras afhængig af din vægt, da du på denne måde sørger for, at madrassen har den rette fasthed til din krop. Jo bedre madrassen passer til din krop, jo mere støtte og aflastning vil den give, hvorfor det bliver nemmere at undgå rygsmerter.

Eksperter plejede at anbefale faste madrasser, men forskning har vist, at personer med lænde- og rygsmerter faktisk sover værre på meget hårde madrasser sammenlignet med andre slags. Men bløde madrasser kan også medføre problemer. Du kan synke for dybt og dine led kan blive vredet, hvilket kan forårsage mere smerte.

3. Gå forsigtigt ind og ud af sengen

Det lyder måske indlysende, men vær ekstra forsigtig, når du går ind og ud af sengen. At bøje fremad i din talje eller hurtige bevægelser kan give dig flere rygsmerter. Tag din tid og rul over på den ene side og brug dine arme til at skubbe dig op. Du kan så svinge dine ben ud af sengen for at stå langsomt op. Gør det omvendt, når det er tid til at gå i seng.

4. Træn din core

Regelmæssig fysisk aktivitet er en fantastisk måde at forbedre din søvnkvalitet på. Men at lave målrettede øvelser for at styrke din core – muskler i maven, hofter, nedre ryg og bækken - kan også hjælpe med at mindske rygsmerter. Styrke og fleksibilitet i dine muskler kan reducere chancerne for, at du spænder i ryggen og oplever muskelspasmer om natten. Ved at holde en plankeposition med dine hænder under dine skuldre og dine ben lige ud, kan det hjælpe med at styrke disse muskler. Start med at holde positionen i 15 til 30 sekunder og forsøg at oprethold en korrekt position med din krop i en lige linje.

5. Udskift din seng

Din seng kan være en årsag til rygsmerter og rygproblemer, hvorfor det er vigtigt at udskifte sengen regelmæssigt. Mange sover i deres senge til den er helt nedslidt, hvilket ikke er godt for ryggen. Sengen kan i værste tilfælde være med til at forværre smerter og ømhed i ryggen, noget som mange danskere døjer med. Hvis du fornemmer, at din seng kan være problemet, så er det tid til at udskifte den. Læs hvordan sengen kan være et problem for ryggen i denne artikel hos Politiken.dk.

En forkert seng kan forværre dine rygsmerter

Selvom vi tilbringer en stor del af livet i sengen, er der mange, som ikke tænker over, at sengen kan have en stor indflydelse på rygsmerter. En dårlig seng behøver ikke være den altafgørende årsag til rygsmerter, men det kan være en direkte årsag til, at dine rygproblemer bliver forværret. Hvis du fornemmer, at sengen er en faktor, når det kommer til rygsmerter, er det tid til at finde en ny.

En af de mest populære sengetyper er en kontinentalseng. Denne seng sørger for støtte og aflastning med dens tre forskellige lag. Dette kræver naturligvis at kvaliteten af sengen er tilstrækkelig. En kontinentalseng består af en topmadras, en springmadras og en boxmadras. Dette kan være en fordel, hvis du gerne vil undgå rygsmerter, da kontinentalsenge er kendt for at give støtte, aflastning og stabilitet.Du kan læse mere om hvordan kontinentalsenge er opbygget i denne forbruger guide.

Hvad skal jeg overveje, før jeg køber en kontinentalseng?

Der er forskellige ting, som du bør overveje, når du kigger efter en kontinentalseng: kvaliteten og fastheden. Der kan nemlig være stor forskel på de tre lags kvalitet samt fastheden.

Det er vigtigt, at du er opmærksom på sengens nederste lag, da producenterne som regel vælger at nedprioritere dette lag. Boxmadrassen er med til at sikre støtte og komfort, hvorfor alle tre lag skal være af lige høj kvalitet. Det er vigtigt, at du tjekker, at sengen har tre lag, da de billigere kontinentalsenge sommetider kun er udstyret med to lag.

Når du skal købe en kontinentalseng, skal du overveje, hvilken fasthed, du ønsker. Fastheden afhænger af din vægt. Det er vigtigt, at du fortæller den rigtige vægt, da dette kan være altafgørende for madrassens liggekomfort til lige netop dig.

En kontinentalseng til dine behov

Det er svært at sige, hvilken kontinentalseng, der vil være den bedste til dine behov. Dog er det vigtigt, at du er opmærksom på kvaliteten samt overvejer, hvilken fasthed, du har brug for. At finde den rette kontinentalseng kan være en god hjælp – især hvis du lider af rygsmerter. Med den rigtige seng kan det ende med, at du får bugt med rygproblemerne samt sover bedre om natten.Derfor anbefales det at du altid sørger for at købe en seng, som har ombytningsgaranti, så du kan ombytte madrassen og topmadrassens fasthed. Dette sikrer at du kan få den fasthed der passer til netop din krop, også selvom du vælger forkert første gang.