Klik og se annoncen

Af Mette Juhl

Skole: Skolereformen har fået mange skæld ud, men en af nutidens helt store udfordringer i folkeskolerne er uro i timerne. Elever, der ikke kan sidde stille og koncentrere sig ret længe af gangen eller modtage en besked.

Det har man bl.a. mærket på Skælskør Skole. En af de årgange, hvor problemerne er vokset, er i 4. klasse, hvor elever fra Boeslunde skole starter og posen med elever rystes og foreles ud i to nye klasser. Det har medført en del uro og mobning, som skolen arbejder på at komme til livs.

LÆS OGSÅ: Stor løbefest samler mere end titusinde i Korsør

Et af de nyeste tiltag er et forsøg med at skifte idrætstimerne ud med karateundervisning. Fire timer om ugen underviser Helle Diduch og Per Nygaard i den ædle kampsport. 'Men der bliver ingen kamp. Kampen, det er den inde i hovedet,' fastslår Per Nygaard.

'Lige så snart det har noget med bevægelse at gøre, så er de nogle krudttønder. Målet er, at noget af filosofien bag karate skal med ind i de andre timer,' siger Per Nygaard, der håber at nogle af karatens elementer som ro, koncentration og disciplin vil så kim i børnene og være med til at forandre deres samvær.

Man skal ikke sige, man ikke kan

Villads Fuglsang Wimmer fra 4.a og Amalie Hertzum Hansen fra 4.b, begge 10 år, er indtil videre godt tilfredse med karateundervisningen.

'Det er sjovt. Man kan lære alle mulige tricks. Det er nemt at lære, men ikke så nemt,' siger Villads og demonstrerer en håndkoordinationsøvelse, der til hans egen forbavselse pludselig lykkes lige der.

Hvad er noget af det vigtigste I har lært indtil videre? 'At man skal ikke sige, man ikke kan det,' svarer Amalie. 'Alle kan være med,' tilføjer Villads.

Per Nygaard oplyser, at med fire timers karateundervisning om ugen, opnår eleverne det der svarer til fire års undervisning. 'Eleverne skal også til graduering og får bælter, ligesom alle andre, der går til karate. De kan virkelig blive gode, hvis de vil.'

Skal give opvisninger

Forsøget med at erstatte karate med den ordinære idrætsundervisning er stadig ganske nyt, men indtil videre tegner det godt. For at fastholde elevernes interesse har de fået ens karate t-shirts og det er målet, at de skal give opvisning i karate for andre elever og forældrene. Samtidig indeholder timerne øvrige elementer af idræt, bl.a. løb, boldleg og akrobatik.

Undervisningen bliver dokumenteret via filmoptagelser, så eleverne selv kan følge med i deres udvikling. De har også haft besøg af øvede karateelever for at få et indblik i, hvad de kan drive det til.

Per Nygaard har derudover søgt forskellige fonde om støtte, så børnene kan få rigtige karatedragter og få dækket transportudgifter, når de efter planen skal ud på andre skoler for at vise deres karatekundskaber frem.